One to hug & een mini-tuto

Midden januari werd in onze vriendenkring een kersvers baby’tje geboren. Een jongetje, Lou, net als onze jongste. Hoewel de mama van kleine Lou ook naait, zag ze een zelfgemaakt cadeautje wel zitten. Ik besloot het niet te ver te zoeken en maakte het ‘One To Hug’ jasje van Mind The Whale.

IMG_5956

Ik baseerde me op de kleurtjes van het geboortekaartje, munt & oranje, en kwam zo uit bij deze Stickly Rockers. Als voering vond ik in mijn stoffenkast een gestreept stofje dat ik wel mooi vond passen met de kleur van de wandelende takken.

IMG_6015

Nadat ik hier zo’n super lieve reacties kreeg op mijn doorstikt Lars jasje besloot ik dezelfde techniek toe te passen.

Zaterdag was de babyborrel en mochten we het cadeautje afgeven. De mama was alvast content.

IMG_6042

Omdat ik eerder wat vragen kreeg rond het doorstikken nam ik gaandeweg wat foto’s. Hier volgt een kleine handleiding voor wie het zelf eens wil proberen.

PicMonkey Collage

  • Knip de patroondelen in buitenstof en strijkbaar volumevlies. Ik gebruikte hier Vlieseline H640. Strijk het volumevlies op het bijhorende patroondeel in buitenstof volgens de instructies van de fabrikant. Voor Vlieseline H640 gaat dit als volgt:
  • Leg het volumevlies met de lijmzijde naar boven.
  • Leg daarop je buitenstof met de goede zijde naar boven.
  • Leg hierover een licht vochtige doek en gedurende 15 seconden goed aandrukken met je strijkijzer. Ga zo stapsgewijs verder.

Herhaal deze stappen voor alle patroondelen.

Voor het doorstikken kan je op 2 manieren te werk gaan. Ik zou adviseren eerst een proeflapje te maken om te kijken welke methode je het best bevalt.

METHODE 1: Doorstikken langs de averechtse zijde.

  • Gebruik een viltstift met in water oplosbare inkt. Test zeker eerst op een proeflapje of de lijnen niet zichtbaar zijn langs de goede zijde.
  • Het tekenen en stikken gebeurt bij deze methode volledig langs de averechtse zijde, dus op het volumevlies.

PicMonkey Collage 2

  • Omdat het een mooier resultaat geeft wanneer de stiksels op gelijke hoogte zitten over de verschillende panden, kan je best starten op een ‘vast punt’. Ik gebruik hiervoor altijd het punt in de oksel. Teken een hulplijn horizontaal door dit punt, loodrecht op de lijn ‘recht van draad’ (waarschijnlijk aangeduid op je patroon).
  • Leg je gradenboog met het nulpunt op je ‘vast punt’ en dit in een hoek van 45° naar beneden toe.
  • Vervolgens krijg je dit resultaat. De schuine lijn is je eerste stiklijn.
  • Teken op de gewenste afstand, evenwijdig met deze schuine lijn, de volgende stiklijnen.

PicMonkey Collage 3

  • Doe dit over de volledige hoogte van je pand.
  • Leg opnieuw je gradenboog met het nulpunt op je ‘vast punt’ en dit in een hoek van 45° op de hulplijn maar dan naar boven toe. (Je tekent nu loodrecht op de eerdere lijnen)

PicMonkey Collage 4

  • Teken opnieuw evenwijdig met deze schuine lijn de volgende stiklijnen. Je hebt het ruitjespatroon nu volledig uitgetekend op het volumevlies.
  • Nu kan je beginnen doorstikken op elke lijn (behalve de horizontale hulplijn). Hecht elk stiksel aan het begin en einde. Ik gebruik altijd een steeklengte van 3 à 3,5. Een boventransportvoet komt hier absoluut van pas maar is niet essentieel.
  • En klaar! Herhaal deze stappen voor alle patroondelen.

METHODE 2: Doorstikken langs de rechtse zijde.

  • Bij deze methode heb je krijt of plakband nodig en een kantliniaal/afstandhouder voor je naaivoet.
  • Het stikken gebeurt bij deze methode volledig langs de rechtse zijde, dus op het buitenstof.

PicMonkey Collage 5

  • Teken met krijt of kleef een strip plakband als hulplijn horizontaal door het ‘vast punt’, loodrecht op de lijn ‘recht van draad’.
  • Leg je gradenboog in een hoek van 45° naar beneden toe.
  • Teken of kleef vervolgens een lijn langs je gradenboog. Je krijgt nu dit resultaat. De schuine lijn is je eerste stiklijn.
  • Stik deze lijn met een steeklengte van 3 à 3,5 . Hecht aan het begin en einde.

PicMonkey Collage 6

  • Plaats de kantliniaal op je naaivoet. Bepaal de gewenste afstand tussen de naald en kantliniaal. Stik vervolgens evenwijdige lijnen door je kantliniaal steeds over het voorgaande stiksel te laten glijden. Hecht aan het begin en einde.
  • Doe dit over de volledige hoogte van je pand.
  • Leg opnieuw je gradenboog met het nulpunt op je ‘vast punt’ en dit loodrecht op de eerder gestikte lijnen.
  • Teken of kleef vervolgens een lijn langs je gradenboog.
  • Vervolgens krijg je dit resultaat. De schuine lijn is opnieuw je eerste stiklijn.

PicMonkey Collage 7

  • Stik je eerste lijn.
  • Plaats de kantliniaal terug op je naaivoet en stik opnieuw evenwijdige lijnen.
  • Doe dit over de volledige hoogte van je pand.
  • En klaar! Herhaal deze stappen voor alle patroondelen.

Deze methoden gebruik ik ook regelmatig om ellebooglappen te maken. Ik doorstikte er zelfs al de rugpas van een sweater mee.

PicMonkey Collage 3

Hopelijk is alles duidelijk zo en heb ik jullie hiermee wat kunnen helpen. Zoniet geven jullie maar een seintje…

Misschien toch nog even benadrukken dat dit twee technieken zijn die voor mij werken. Ik heb nooit naailes gevolgd dus het kan zijn dat ik hier zwaar zondig tegen de regels van de kunst. Heb je nog andere tips… Let me know! Ik leer altijd graag bij.

Patroon: One To HugMind The Whale

Buitenstof: Stickly Rockers munt – Zonen 09

 

18 thoughts on “One to hug & een mini-tuto

  1. Hey Marleen,
    ik wil graag een deel van mijn sweater doorstikken, en herinnerde mij je tutorial, dus bij deze een opmerking een half jaar na datum.
    Ik vroeg me namelijk af, bij die rugpas, stik jij daar dan ook volumevlies mee? En blijft dat dan zitten en is dat aangenaam en zo van die dinges? Of gebruik je gewoon scheurvlies? Of misschien zelfs niets?
    De wondere wereld van het doorstikken – ze gaat maar stillekes open voor mij 😉

    o ja, overigens, nog altijd topstukken hoor, wat ik hier zie. ’t Is niet omdat het een late reactie is, dat ik dat niet nog eens wil vermelden hé.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

